Suppen tips

Suppen is een sport voor iedereen! Maar voordat je op je board gaat staan zijn er 8 praktische tips die niet alleen in het begin belangrijk zijn, maar ook als je al iets langer aan het suppen bent. Met deze 8 tips kan je je sup skills verbeteren. Ook helpen deze tips voordat je voor de eerste keer gaat suppen.

Mocht je op zoek zijn naar tips voor de aankoop van een sup, kijk dan op onze andere pagina.

1. Start op je knieen!

Als je voor het eerst gaat suppen denk je misschien dat het super cool is als je meteen op dat board gaat staan. Wellicht omdat je al kan surfen, skateboarden, snowboarden of skiën. Maar dat zal tegenvallen, de eerste slagen maken vanaf je knieën geeft meteen een gevoel voor balans en zorgt ervoor dat je makkelijker kan gaan staan. 

2. Zoek het midden van het board.

De positie om te staan tijdens het suppen is ongeveer het midden van het board. De reden om hier te gaan staan is dat je het drijfvlak van je board op deze manier optimaal verdeeld. Als je gewicht optimaal wordt verdeeld over het board heb je het grootste raakvlak met het water. Op deze manier zal niet alleen je balans het best aanvoelen, maar maak je ook de grootste snelheid! Plaats je voeten ongeveer op schouderbreedte uit elkaar in het midden van de sup. 

3. Zak licht door je knieën.

Zak tijdens het suppen licht door je knieën. Op deze manier kan je een eventuele onbalans makkelijk corrigeren. Wellicht voelt het een beetje gek om zo te staan, maar je kan zo wel golfjes en je evenwicht het beste corrigeren. Span eventueel je buikspieren aan en hou je rug recht, je krijgt zo meteen een iets actievere sup houding.

4. De peddel is je evenwicht.

Vlak voordat je voor de eerste keer gaat vallen zal je precies doen wat je niet moet doen, je peddel uit het water halen om je balans te vinden. De peddel in het water zorgt voor je totale balans. Doordat je de peddel gebruikt zal dit niet alleen balans geven, maar ook het tempo bepalen. De snelheid van je sup zorgt ook dat je balans hebt. Stilvallen is dus voor een beginnende supper niet handig. 

Ready to go!

5. Hou je sup peddel goed vast.

Om je sup peddel op de juiste manier vast te houden is het belangrijk om de juiste lengte van de peddel te hebben. Natuurlijk is de lengte van je peddel ook afhankelijk van wat je zelf prettig vindt, maar wij hanteren de regel dat je de peddel tussen de 20 en 30 cm groter dan je lichaamslengte moet instellen. Het is de bedoeling dat je beide ellebogen strekt en dat de rotatie van het peddelen dus uit je buikspieren komt in plaats van uit je armen. Als je peddelt aan de rechterkant zit je linkerhand boven en andersom. Zorg voor voldoende ruimte tussen de bovenste en onderste hand, ook dit hangt af van je eigen voorkeur, maar tussen de 50 en 70 cm is prima, afhankelijk van je lengte. 

6. Peddel op de juiste manier

De peddel heeft een duidelijk voor en achterkant. Steek de peddel voor je in het water met de holle kant naar je toe. Steek hem schuin in het water tot de volledige “lepel” van de peddel onder water is en trek deze naar je toe. Voor de meest efficiënte slag moet je hem er ter hoogte van je voeten al weer uit halen. Alles achter je voeten daar verspeel je onnodig energie mee.

7. Gebruik een sup leash

Een leash is een enkel koord. Dit zorgt er voor dat als je van de sup af valt dat de sup dichtbij blijft en jij er weer snel op kan klimmen. Zowel in de golven van de zee als op vlak water raden wij aan om een leash te gebruiken. Voor golven hoeven we het denk ik niet uit te leggen, maar bij wind op vlak water kan je sup snel wegdrijven. Mocht je geen leash bij je sup hebben gekregen zijn deze online overal voor een klein bedrag te bestellen.

8. Ontspan en kijk om je heen

Als je te gespannen op je board staat is er helemaal niets aan. Vallen is niet erg en doet zelden pijn (tenzij je op je peddel valt) Door te genieten en om je heen te kijken zal je op een natuurlijke manier je evenwicht vinden. De rust van het water en de ontspannen omgeving doen dan de rest

Heel veel plezier met jullie sup-avontuur!